DK73 Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej
-
INWESTOR
GDDKiA o/Kraków
-
CZAS REALIZACJI
07.2018 r. – 05.2021 r.
-
WARTOŚĆ ROBÓT
102 071 362,98 zł brutto
-
LOKALIZACJA
Dąbrowa Tarnowska, woj. małopolskie
INKO Consulting Sp. z o.o. pełniło nadzór nad realizacją robót budowlanych oraz zarządzało Kontraktem pn.: „Budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73”.
NOWA OBWODNICA DĄBROWY TARNOWSKIEJ
Pod koniec maja 2021 r. zakończono prace przy budowie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73 o długości około 6,9 km. Zakres robót obejmował budowę jednojezdniowej drogi dwupasowej klasy GP wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Roboty kontraktowe obejmowały również przebudowę dróg poprzecznych. W miejscach skrzyżowań obwodnicy z drogami poprzecznymi zapewniono 4 skrzyżowania o ruchu okrężnym. Wybudowana obwodnica odciąży centrum Dąbrowy Tarnowskiej z ruchu tranzytowego na kierunku Kielce – Tarnów i poprzez ograniczenie ruchu w centrum miasta poprawi warunki życia mieszkańców. Zwiększy się również bezpieczeństwo uczestników ruchu.
15 OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
Na prawie 7 km odcinku obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej wzniesiono łącznie 15 obiektów inżynierskich, w tym 6 obiektów mostowych oraz 9 przepustów – dwa z nich z funkcją przejścia dla zwierząt. W ciągu trasy głównej wykonano 5 wiaduktów oraz most drogowy nad potokiem Bagienica. Wzniesiono 3 wiadukty o długości przekraczającej 80 m, w tym 2 zlokalizowane nad linią kolejową nr 115 Tarnów – Szczucin. Wiadukty te to 3-przęsłowe obiekty o ustroju płytowo-belkowym. Długość całkowita najdłuższego z nich wynosi ponad 116 m. Pozostałe 2 obiekty to bliźniacze 1-przęsłowe wiadukty wykonane z belek prefabrykowanych typu T27.
ZAKRES ROBÓT:
- budowa jednojezdniowej drogi krajowej DK73 o długości ok. 6,9 km;
- przebudowa dróg poprzecznych;
- przebudowa drogi bocznej klasy G o długości ok. 250 m;
- przebudowa drogi bocznej klasy Z o długości ok. 185 m;
- budowa dróg dojazdowych (serwisowych) o długości ok. 5,5 km;
- budowa 4 skrzyżowań o ruchu okrężnym;
- budowa 15 obiektów inżynierskich;
- budowa wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych;
- budowa i przebudowa chodników;
- budowa zatok postojowych do kontroli pojazdów;
- budowa systemu odwodnienia drogowego (powierzchniowego oraz wgłębnego);
- budowa urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, oznakowanie poziome i pionowe);
- budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, urządzania podczyszczające wody, przejścia dla zwierząt);
- wykonanie nasadzeń zieleni;
- wzmocnienie podłoża gruntowego;
PARAMETRY TECHNICZNE DROGI DK73:
- klasa techniczna drogi – GP;
- kategoria ruchu – KR5, odcinkowo KR-6;
- prędkość projektowa Vp = 80 km/h;
- liczba jezdni – 1;
- ilość pasów ruchu – 2;
- szerokość pasa ruchu – 3,5 m;
- szerokość obustronnej opaski – 2×0,5 m;
- szerokość pobocza ulepszonego – min 2,50 m;
- obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś;
- skrajnia pionowa – min. 4,7 m;
OBIEKTY INŻYNIERSKIE:
- 5 wiaduktów drogowych;
- most drogowy nad potokiem Bagienica;
- 9 przepustów w tym 2 z funkcją przejścia dla zwierząt;