Most im. Tadeusza Mazowieckiego przez Wisłok
-
INWESTOR
Gmina Rzeszów, MZD w Rzeszowie
-
CZAS REALIZACJI
09.2014 – 11.2015 r.
-
WARTOŚĆ ROBÓT
162 690 658,41 zł brutto
-
LOKALIZACJA
Rzeszów, woj. podkarpackie
INKO Consulting Sp. z o.o. jako Podwykonawca pełniło nadzór nad realizacją robót budowlanych oraz zarządzało Kontraktem pn.: „Budowa drogi od ul. Załęskiej do ul. Lubelskiej wraz z budową mostu na rzece Wisłok”.
MOST PODWIESZANY O REKORDOWEJ WYSOKOŚCI PYLONU
Pod koniec 2015 roku, po zaledwie 15 miesiącach od rozpoczęcia budowy, ukończono nowy most drogowy przez rzekę Wisłok w Rzeszowie. Będący głównym elementem inwestycji Most im. Tadeusza Mazowieckiego jest niewątpliwie jednym z najbardziej spektakularnych obiektów mostowych w Polsce. Ten 5-przesłowy most, o długości 482 m, został podwieszony do pylonu o wysokości całkowitej aż 108,5 m, co czyni go drugim co do wysokości mostem w Polsce. Kontrakt nadzorowany przez INKO obejmował również budowę dwujezdniowej drogi klasy G o długości około 1,8 km wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, łączącej ulicę Załęską z ulicą Lubelską w Rzeszowie. Do wykonania mostu MD-7 zużyto około 17,3 tony stali zbrojeniowej, prawie 2 tony stali na konstrukcję stalową pomostu oraz około 27,2 tys. m3 betonu. Konstrukcję pomostu podtrzymują wanty o długości łącznej 9,4 km i całkowitej długości splotów 393, 42 km.
ZAKRES ROBÓT:
- budowa dwujezdniowej drogi klasy G łączącej skrzyżowanie ulic Załęskiej i Rzecha z ul. Lubelską o łącznej długości 1,8 km;
- przebudowa ulic krzyżujących (Lubelskiej, Ciepłowniczej, Załęskiej);
- budowa jednopoziomowych skrzyżowań z drogami przecinającymi: rondo na ul. Lubelskiej dwupasowe o średnicy zewnętrznej 55m, dwa skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą i ul. Załęską, obydwa wyposażone w sygnalizację świetlną;
- budowa mostu podwieszonego o długości 482 m nad zbiornikiem wody technologicznej PGE EC, rzeką Wisłok i ul. Wioślarską;
- budowa chodników i ścieżek rowerowych wzdłuż całej trasy;
- budowa dróg dojazdowych i ciągów pieszo jezdnych dla zapewnienia komunikacji lokalnej;
- budowa zjazdów zapewniających dostęp do terenów przyległych;
- budowa / przebudowa / zabezpieczenie urządzeń infrastruktury zewnętrznej;
- przebudowa przejazdu kolejowego na torze bocznicowym do Elektrociepłowni Rzeszów;
- budowa ekranów akustycznych;
- budowa kanalizacji deszczowej;
- budowa oświetlenia drogi;
- wykonanie oznakowania drogi oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- wykonanie iluminacji mostu, systemu kamer zewnętrznych oraz monitoringu mostu;
- wykonanie świetlnego oznakowania przeszkodowego pylonu;
- wykonanie zabezpieczenia brzegów rzeki Wisłok i wykonanie zabezpieczę ewentualnych innych cieków wodnych;
- wycinka i nasadzenia zieleni;
- rozbiórki budynków i elementów dróg istniejących;
- budowa / przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej (branży energetycznej, teletechnicznej, wod-kan-gaz);
- wzmocnienie podłoża gruntowego nasyp przeciążający/pale CMC.
PARAMETRY TECHNICZNE DROGI:
- klasa techniczna drogi – G;
- kategoria ruchu – KR5;
- liczba jezdni – 2;
- ilość pasów ruchu – 2;
- szerokość pasa ruchu – 2×3,5 m;
- szerokość wyspy rozdzielającej – 1,5 m;
- szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 2×3,5 m;
- skrajnia pionowa – min. 4,6 m.
PARAMETRY TECHNICZNE MOSTU NAD RZEKĄ WISŁOK:
- długość konstrukcji nośnej: 482,0 m;
- szerokość całkowita ustroju nośnego: 28,5 m;
- ilość przęseł: 5;
- rozpiętości teoretyczne przęseł: 3×30+150+240 m;
- przeszkody: zbiornik wody technologicznej PGE EC, rzeka Wisłok, ul. Wioślarska;
- konstrukcja nośna: zespolona, dwubelkowa;
- wysokość konstrukcyjna 2,45 m;
- wysokość pylonu od góry fundamentu: 108.5 m;
- posadowienie obiektu: pośrednie, wbijane pale prefabrykowane;
- ilość want: 4x16szt;
- klasa nośności obiektu: „A”.