Kontrakty Wiadomości
Widać postępy prac na inwestycji CPK – Kolej Dużych Prędkości w Łodzi
19 sierpnia 2025
Zakończono prace (I etap) nad Komorą Startową na Retkini. To właśnie od niej rozpocznie się drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości, przy pomocy maszyny TBM. Liczby robią wrażenie – Komora Retkinia składa się z dwóch poziomów i ma ponad 180 metrów długości, co przekłada się na 2 boiska piłkarskie. Maksymalna długość (głębokość) jej ścian to nawet 43,5 metra, można to porównać do wysokiego na 14 pięter bloku. Głębokość Komory sięga od 18 do 23 metrów w maksymalnym punkcie. Do budowy Komory Startowej zużyto blisko 3 000 ton stali oraz 30 000 metrów sześciennych betonu – potrzebnych było ponad 4 000 betoniarek. Zakończona została procedura Odbioru Końcowego (I etapu) Komory. 11 sierpnia przekazano Komorę kolejnemu Wykonawcy (PORR), z którym pod koniec czerwca br. została podpisana umowa na drążenie wspomnianego tunelu KDP.
Według planu drążenie tunelu powinno rozpocząć się najpóźniej pod koniec 2026 roku. To bardzo wyjątkowe przedsięwzięcie. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy, wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. 4,6 kilometrów długości oraz ok. 12,6 metrów wewnętrznej średnicy – właśnie tyle osiągnie tunel KDP budowany przez CPK. Wewnątrz przewidziane są dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będą one przejeżdżać przez centrum miasta na głębokości od 25 do nawet 35 metrów.
Postępy widać również przy pracach nad Komorą Odbiorczą Fabryczna. Wybudowano pionową przesłonę pomiędzy tunelami CPK i „średnicowym” wykonywanym przez PKP PLK, poziomą przesłonę przeciwfiltracyjną oraz zakończono wykonywanie ścian szczelinowych o grubości 150 centymetrów. Obecnie trwają prace związane z realizacją bloku wyjściowego, realizowanego w technologii jet grouting. Po jego wykonaniu, Wykonawca przystąpi do realizacji stropu Komory Odbiorczej – poziom 0.









