S52 Północna Obwodnica Krakowa
-
INWESTOR
GDDKiA o/Kraków, PSG Sp. z o.o.
-
CZAS REALIZACJI
05.2019 r. – obecnie
-
WARTOŚĆ ROBÓT
1 427 968 500,00 zł (brutto)
-
LOKALIZACJA
Kraków, woj. Małopolskie
-
STRONA INWESTYCJI
W ramach trwającego zadania INKO Consulting Sp. z o.o. pełni nadzór nad projektowaniem i realizacją robót budowlanych oraz zarządza kontraktem pn.: „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52 odc. Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez Węzła)”.
Zakres robót obejmuje budowę trzech odcinków kluczowej dla Krakowa drogi ekspresowej S52 o łącznej długości około 12,50 km. POK docelowo połączy autostradę A4 w Balicach (węzeł Modlnica) z drogą ekspresową S7 (węzeł Mistrzejowice), tworząc IV obwodnicę Krakowa. W ciągu trasy zaplanowano między innymi rozbudowę istniejącego węzła Modlnica oraz realizację trzech nowych węzłów drogowych: Zielonki, Węgrzce i Batowice. W ramach budowy dwujezdniowej drogi o trzech pasach ruchu powstanie również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz obwód utrzymania drogowego. Wszystkie drogi, istniejące w rejonie inwestycji, zostaną przebudowane na bezkolizyjne z obwodnicą. Realizacja inwestycji zapewni wysokiej klasy połączenie drogowe na kierunku wschód – zachód na północnej stronie Krakowa oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu przez poprawienie warunków jazdy. POK przyczyni się do poprawy przepustowości układu drogowego miasta odciążając III obwodnicę Krakowa z ruchu docelowego i tranzytowego.
PRAWIE 30 OBIEKTÓW W TYM 2 TUNELE
Na trasie zostanie wykonanych 29 obiektów inżynieryjnych, w tym 22 wiadukty, 5 mostów oraz 2 tunele. Najdłuższym mostem o długości przekraczającej 560 m będzie dwunastoprzęsłowy obiekt zlokalizowany nad suchym zbiornikiem w Węgrzcach. Przeprawa zostanie zrealizowana metodą nasuwania podłużnego, z żelbetowego ustroju nośnego o przekroju skrzynkowym. Obiekt zapewni wlot do zachodniego portalu tunelu TS-14. W ciągu obwodnicy powstaną dwa tunele drogowe o łącznej długości około 1149 m. Dłuższy (TS-04) o długości 653 m zlokalizowany będzie w rejonie miasta Zielonki oraz pod rzeką Prądnik. Drugi (TS-14) zapewni 496 metrowe przejście pod wzgórzami Batowice. Konstrukcje tuneli zostaną wykonane metodą odkrywkową z zastosowaniem technologii ścian szczelinowych.
ZAKRES ROBÓT:
ROBOTY DROGOWE:
- droga ekspresowa S52 o długości ok. 12,5 km;
- wzmocnienie podłoża gruntowego;
- system odwodnienia drogowego;
- drogi serwisowe i wewnętrzne;
- wjazdy, zjazdy i przejazdy awaryjne;
- urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu;
- węzeł Modlnica rozbudowa;
- obwód utrzymania drogowego OUD Modlnica;
- węzły Zielonki, Węgrzce i Batowice;
- infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
PARAMETRY TECHNICZNE DROGI S52:
- klasa techniczna drogi – S;
- kategoria ruchu – KR7;
- prędkość projektowa Vp – 80 km/h;
- prędkość miarodajna Vm – 100 km/h;
- liczba jezdni – 2;
- liczba pasów ruchu – 3;
- szerokość pasa ruchu – 3,5 m;
- pas dzielący wraz z opaskami – 5 m;
- szerokość opaski – 0,5 m;
- pas awaryjny – 2,5 m;
- pobocze gruntowe – min. 2,0 m;
- obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś;
- skrajnia pionowa – 4,7 m.
OBIEKTY INŻYNIERSKIE:
- tunel drogowy w ciągu drogi o długości 653 m;
- tunel drogowy w ciągu drogi o długości 496 m;
- 10 mostów (4) i wiaduktów (6) w ciągu trasy;
- 12 wiaduktów nad drogą;
- 2 mosty i 3 wiadukty inne;
- przejścia dla zwierząt;
- przepusty dla celów ekologicznych.