Branża Kolejowa Mostowa

E30 Kraków – Rudzice

  • INWESTOR

    PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

  • CZAS REALIZACJI

    06.2017 r. – 12.2023 r.

  • WARTOŚĆ ROBÓT

    1 258 493 172,08 zł (brutto)

  • LOKALIZACJA

    Kraków, woj. małopolskie

  • STRONA INWESTYCJI

    https://krakow-rudzice.pl/

     

INKO Consulting Sp. z o.o. pełniło nadzór nad realizacją robót budowlanych oraz zarządzało Kontraktem pn.: „Prace na linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”.

 

Na początku XX w. zaplanowano rozbudowę połączeń kolejowych Krakowa z okolicznymi miejscowościami. Założeniem było utworzenie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). W tym celu postanowiono przebudować znaczną część linii kolejowej E-30. Dotychczas linia ta była zlokalizowana w wysokim nasypie, którego nie można było poszerzyć, z powodu gęstej zabudowy miejskiej. W związku z powyższym, podjęto decyzję o całkowitej zmianie nasypu w czterotorową estakadę. Zmiana ta niesie za sobą wiele korzyści. Po zbudowaniu estakady powstaną nowe szlaki komunikacyjne oraz tereny, które można zagospodarować jako przestrzeń publiczną. Na naszych oczach dzieje się historyczna zmiana funkcji przestrzeni publicznej, która jest naturalnym procesem rozwoju aglomeracji. Budowa estakady unowocześni oblicze okolicy oraz zlikwiduje nasyp dzielący miasto na dwie części, praktycznie w samym jego centrum. Podział trwał ponad 150 lat, a jedynymi łącznikami były wiadukty i mosty w ciągu trasy.

Przebudowa linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice obejmuje prace modernizacyjne o wielobranżowym zakresie i wysokim stopniu złożoności w samym centrum Krakowa. W ramach modernizacji zostaną przebudowane tory na niemal 20 kilometrowym odcinku. Pomiędzy dwoma najważniejszymi stacjami w mieście powstaną cztery tory kolejowe. Dwa z nich będą dedykowane dla pociągów SKA. Powstaną również nowe przystanki. Łącznie na trasie zostanie wykonanych ponad 50 obiektów inżynierskich. Przewidziano m. in. budowę 3 nowych mostów podwieszanych na Wiśle w systemie „Network Arch” oraz systemu estakad, które kompletnie odmienią krajobraz centralnej części Krakowa. Efektem inwestycji będzie zwiększenie przepustowości linii, przez dobudowę drugiej pary torów. Ponadto inwestycja zapewni nowoczesną i funkcjonalną infrastrukturę pasażerską, skrócenie czasu przejazdów oraz poprawę komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów.

 

ZAKRES ROBÓT:

  • Modernizacja Linii Kolejowej o długości 19,6 km w samym centrum Krakowa;
  • dodatkowa para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów;
  • dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów;
  • Przebudowa 4 stacji: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Płaszów i Bieżanów;
  • Przebudowa 4 przystanków: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów i Węgrzce Wielkie;
  • 2 nowe przystanki: Kraków Grzegórzki, Złocień;
  • 2 Lokalne Centra Sterowania;
  • Likwidacja przejazdów w poziomie szyn;
  • System dynamicznej informacji pasażerskiej (wizualna i głosowa), czytelne oznakowanie i informacje dla osób niewidomych i niedowidzących.

 

 OBIEKTY INŻYNIERSKIE:

  • 850 m linii kolejowej na estakadach m. in. ul. Kopernika – Grzegórzecka – Miodowa;
  • 3 nowe mosty podwieszane nad rzeką Wisłą;
  • 2 mosty poza Krakowem;
  • 22 wiadukty w tym na ul. Grzegórzeckiej, Miodowej, nad ul. Powstańców Wlkp.;
  • 7 przejścia dla pieszych pod torami;
  • 6 konstrukcji oporowych;
  • 2 kładki dla pieszych;
  • przepusty dla celów ekologicznych.

 

MOSTY NA WIŚLE

 Stary most kolejowy zostanie zastąpiony trzema nowymi mostami podwieszanymi, złożonymi z trzech swobodnie podpartych przęseł łukowych z jazdą dołem. Z uwagi na konieczność utrzymania ciągłości ruchu kolejowego, przy starym moście najpierw został wykonany jeden z mostów skrajnych, jednotorowych – M2. Po przełożeniu ruchu, stary obiekt został rozebrany, a w jego miejsce zbudowano nowy dwutorowy most M1. Po drugiej stronie mostu M1 powstał bliźniaczy w stosunku do M2, most M3, na którym zostanie zapewniony ciąg pieszo rowerowy.

Przęsła mostów, o konstrukcji łukowej, składają się z pomostu sprężonego, który jest podwieszony na wieszakach prętowych do łuków ze stalowych kształtowników HD, stężonych stężeniami rurowymi typu K. Wezgłowia łuków wykonano jako monolityczny element obetonowany, zbrojony rozciętymi w osi dźwigarami HL, co poszerzyło dźwigar łukowy na zewnątrz płaszczyzny łuku, zwiększając jego sztywność poprzeczną i stateczność całej ramy portalowej. Pomost, pełniący jednocześnie rolę ściągu łuku, stanowi sprężona podłużnie i poprzecznie płyta koryta balastowego. Jej grubość w osi pomostu jest prawie dwukrotnie mniejsza niż w osi wieszaków. Płyta pomostu została podwieszona do łuków za pomocą ukośnych stalowych wieszaków prętowych systemu Macalloy 460 o konstrukcji umożliwiającej regulację siły naciągu. Wieszaki skośne wzajemnie przecinające się kwalifikują tą konstrukcję do obiektów typu „Network Arch”.

 

PARAMETRY TECHNICZNE MOSTÓW NA PRZYKŁADZIE M2:

  • lokalizacja: rz. Wisła, ul. Podgórska i Zabłocie w m. Kraków;
  • posadowienie: pale prefabrykowane;
  • długość całkowita – 234,2 m;
  • rozpiętość teoretyczna Lt=49,5+116,0+63,5 m;
  • długość przęseł L=51,1+117,7+65,1 m;
  • wezgłowia łuku: kształtowniki HL;
  • dźwigary łuku: kształtowniki HD;
  • pomost: beton C50/60;
  • szerokość pomostu: 7,1 m / 8,5 m;
  • wieszaki system Macalloy 460.

Nasze realizacje

w trakcie
zakończone