Kontrakty
Kolejne wieści z LK104
3 lipca 2025
Ruszyła kolejna maszyna TBM
Prace przy jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce południowej nabierają tempa – maszyna TBM „Jadwiga” rozpoczęła drążenie blisko 4 kilometrowego tunelu pod Pisarzową, łączącego Męcinę z Mordarką. Dołączyła tym samym do mniejszej TBM „Kingi”, która od końca marca wydrążyła już ponad 460 metrów tunelu ewakuacyjnego. „Jadwiga”, wyposażona w obrotową tarczę ze stalowymi zębami, milimetr po milimetrze wykona tunel wraz z betonową obudową. Planowo drążenie ma potrwać ok. 10 miesięcy. Inwestycja znacząco usprawni połączenie kolejowe Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną.
Nie samymi tunelami żyje inżynieria
W ostatnim czasie rozpoczął się montaż kolejnych dwóch konstrukcji stalowych. Jedna z nich to najdłuższy obiekt na Kontrakcie – pokaźna estakada o długości 250 metrów, jej filary osiągają 13 metrów wysokości. Prace postępują w imponującym tempie! W 2 tygodnie zamontowano całą konstrukcję estakady, łącznie 15 elementów wysyłkowych. Ich wymiary robią wrażenie – szerokość 4,4 m, długość ok. 20 m, wysokość blisko 2,5 m. Waga jednego to od 20 do 40 ton. Całość konstrukcji stalowej osiągnie ponad 460 ton. Obecnie trwa scalanie wszystkich elementów.
Drugi z obiektów, na którym trwa obecnie montaż i łączenie konstrukcji to 84 metrowy, trzyprzęsłowy most. Jest on scalany podłużnie oraz poprzecznie z 10 elementów wysyłkowych. Całkowita masa obiektu wyniesie ponad 145 ton.
Postępy widać również na innych obiektach. Na moście nad rzeką Smolnik trwa betonowanie pierwszej części płyty zespalającej, składającej się na trzyprzęsłową płytę żelbetową o długości ok. 70 metrów i grubości rzędu 40-60 centymetrów. Do zamontowania pozostają jeszcze 4 z 8 konstrukcji stalowych.











