Kontrakty Wiadomości
Intensywna końcówka roku – kolejne cztery umowy na nadzór podpisane
5 grudnia 2025
Rok 2025 nieubłaganie zbliża się do końca, my w tym czasie podpisaliśmy cztery nowe umowy na nadzór.
Pierwsza z nich dotyczy robót budowlanych na linii kolejowej nr 201 – stacja Maksymilianowo. W ramach zadania zostaną wykonane między innymi roboty torowe, perony, sieć trakcyjna, układ drogowy oraz obiekty inżynierskie. Zaplanowano również budowę tunelu kolejowego o długości 284 m z wlotowymi i wylotowymi murami oporowymi długości 1,52 km. W Maksymilianowie krzyżują się dwie najważniejsze dla transportu towarów z południa kraju do portów morskich w Gdyni i Gdańsku linie kolejowe: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Trwająca już modernizacja linii nr 201, w tym dobudowa drugiego toru oraz elektryfikacja, ma istotne znaczenie zwłaszcza dla portu w Gdyni. Pozwoli bowiem na szybki i sprawny przewóz ładunków koleją z ominięciem linii nr 131 i 9 (trasa Bydgoszcz – Tczew – Gdańsk)
Kolejna umowa dotyczy nadzoru nad budową obwodnicy Dobiegniewa w ciągu Drogi Krajowej nr 22. Zadanie polega na wybudowaniu blisko 6 km wspomnianej obwodnicy oraz wykonaniu wszystkich niezbędnych robót towarzyszących. Konieczne będzie wzmocnienie podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg i obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności skarp. Dodatkowo przebudowa istniejącej sieci dróg publicznych i dróg wewnętrznych będących w kolizji z realizowaną obwodnicą. Konieczność powstania takiej inwestycji wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terenie kraju. Poprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną obwodnicę pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu na dotychczasowym przebiegu.
Czeka nas również nadzór nad remontem obiektów zbiornika wodnego. Zapora Pilchowice to jeden z najstarszych obiektów i najbardziej znaczących zabytków techniki hydrotechnicznej w Polsce. Zadanie, które będziemy nadzorować, będzie polegać na remoncie, przebudowie, budowie oraz rozbiórce wraz z odbudową budowli hydrotechnicznych zbiornika wodnego Pilchowice. Sam stan techniczny zapory jest dobry, a konstrukcja bezpieczna. Remont ma jednak charakter prewencyjny, pozwoli on na długoterminowe utrzymanie infrastruktury.
Ostatnią i zarazem najświeższą podpisaną umową jest nadzór nad budową mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 281 w Pomorsku. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa lubuskiego, w powiecie zielonogórskim. W ramach zadania powstanie most nawisowy nad rzeką Odrą o długości 425 m, most nad Zimnym Potokiem oraz wiadukt nad linią kolejową. Ponadto wybudowana zostanie w nowym przebiegu droga wojewódzka nr 281, długość tego odcinka to blisko 5 kilometrów. Istniejące drogi wojewódzkie nr 278 i 279 zostaną rozbudowane, a następnie połączone z nowo projektowaną drogą za pomocą rond. Obecnie w miejscu planowanego mostu prowadzona jest przeprawa promowa. Nowy most na Odrze znacząco poprawi komfort życia mieszkańców i podróżujących, a przeprawa przez rzekę będzie znacznie łatwiejsza.